W.A.R.P.

In 2019 en 2020 organiseerde De Muziekstraat een reeks evenementen genaamd W.A.R.P. bestaande uit workshops, exposities, lezingen, concerten en een diner. Elke editie was met en door muzikanten, kunstenaars en makers die binding hebben met de Waterlandpleinbuurt.

warp 1 promo hearder voor fb 191127.png

W.A.R.P. #1 - Symfonisch Harmonie Orkest en Aafke Steenhuis

Symfonisch Harmonie Orkest

Wij verwelkomen deze editie het Symfonisch Harmonie Orkest Amsterdam.  Het Orkest repeteert wekelijks in het Huis van de Wijk aan het Waterlandplein, en is dus een echte buurtgenoot.
Hun concerten zijn afwisselend, laagdrempelig, maatschappelijk relevant en vaak met bijzondere solisten en samenwerkingspartners. Zo werkten ze in hun lange geschiedenis (het orkest is in 1938 al opgericht als de Shell Harmonie!) samen met verhalenverteller Frans Limburg, gaven ze meerdere duoconcerten en verwelkomden ze diverse solisten voor het orkest.
Het Orkest speelt een mix van klassieke muziek en hedendaagse (Nederlandse) klassiekers.

Aafke Steenhuis

In het middag programma geeft schrijfster en kunstenares Aafke Steenhuis een interdisciplinaire boekpresentatie van haar boek ‘de Magie van Het IJ’ over de geschiedenis en de huidige tijd in Amsterdam Noord.
Zij zal alle bijzonderheden van het stukje Amsterdam ten noorden van het IJ op haar eigen wijze belichten aangevuld met een vertoning van haar prachtige zelfgemaakte tekeningen op groot scherm.

Aafke Steenhuis woont sinds 1985 met groot plezier in Amsterdam-Noord. Ze neemt jaarlijks met haar tekeningen deel aan de Atelierroute Amsterdam Noord. Ze heeft over Noord twee boeken geschreven, die ook door haar geïllustreerd zijn: Winter in Waterland, over schaatsen en liefde in Waterland, en de Magie van het IJ.

warp-flyer-2020-facebook-2 copy.jpg

W.A.R.P. #2 - TINEKE POSTMA EN YASSER BALLEMANS

Yasser Ballemans

Beeldend kunstenaar Yasser Ballemans verzorgt in de middag de voorstelling/workshop “Met je poten”. In deze voorstelling, word je wordt uitgedaagd om na te denken met je handen en uitgenodigd om een model van je ideale woonwijk te maken in klei. Na tien minuten schuift iedereen door naar de volgende tafel en mag je beslissen of je het werk van je voorganger zou willen afbreken, om bijvoorbeeld wegen aan te leggen, subtiel zou willen aanpassen of op een andere plek je eigen nieuwe wijk zou willen bouwen. Wat vind jij belangrijk in een woonwijk en hoe ga je om met een veranderend idee over architectuur en samenleven? Voor de workshop is beperkt plek en aanmelden is ivm materialen noodzakelijk. Mail naar info@stichtingmuziekstraat.nl

Tineke Postma Trio

De Nederlandse saxofoniste Tineke Postma zal op W.A.R.P haar trio met pianist Marc van Roon en de jonge drummer Tristan Renfrow (woonachtige in de Waterlandpleinbuurt) presenteren. Een nieuwe bezetting bestaand uit verschillende generaties jazzmusici.

Tineke heeft twee jaar terug de Buma Boy Edgar Prijs gewonnen en is als saxofoniste wereldwijd bekend. Zij speelt tegenwoordig samen met internationale sterren als Terri Lyne Carrington, Esperanza Spalding en Wayne Shorter.

warp-flyer-2020-facebook-3copy.jpg

W.A.R.P. #3 - ACCU en dirty sprite gang

ACCU
Samen met Jos Zandvliet van ACCU, levende muzieklegende en mede-oprichter van de Dogtroep, bouw je in een uurtje je eigen saxofoon uit PVC buizen en andere materialen die je misschien uit de bouwmarkt kent. Je leert hoe een muziekinstrument in elkaar zit, maakt de verschillende onderdelen en voegt deze bij elkaar. Voordat je het weet heb je een mooi instrument waarmee je samen met anderen een leuk liedje kunt spelen! Geen muzikale voorkennis noodzakelijk, alle leeftijden welkom. Alle materialen worden verzorgd en je mag je eigen instrument na afloop mee naar huis nemen!

Dirty Sprite Gang

Deze editie verwelkomen wij in de avond een hiphopformatie begonnen in Amsterdam Noord. Zij traden al eerder op in de Waterlandpleinbuurt, voor wie hun explosieve optreden toen gemist heeft is dit je kans!

De leden van de Dirty Sprite Gang zijn grotendeels van Antilliaanse enSurinaamse afkomst. Jedi Alvarez was al bezig zijn draai te zoeken in de muziek wereld en nam al op bij diverse studios in Noord. Uiteindelijk schafte hij een microfoon aan en bouwde een thuis studio om zijn muziek uit te oefenen met andere vrienden die al bezig waren met rappen. Na het verspreiden van hun muziek en veel positieve reacties, besloot de groep dat ze verder wilden komen in de muziek wereld.
Dirty Sprite Gang heeft recent hun track Dip & Slide released, die ze ongetwijfeld op de 23e bij W.A.R.P zullen uitvoeren!

banner1.jpg

W.A.R.P. #4 - Sirocco en De Onkruidenier

De Onkruideniers
Voor de Onkruidenier bestaat onkruid niet, veel ‘ongewenste’ planten als Brandnetel, Daslook, Hondsdraf, Paardenbloem, Madeliefje, Look-zonder-look, kleefkruid e.v.a. blijken waardevolle kruiden die we kunnen gebruiken als levensmiddelen.
De Onkruidenier stelt de ongewenste natuur in de stad centraal met de ambitie om (on)kruid weer een waardevolle betekenis te geven. De Onkruidenier is een initiatief van Jonmar van Vlijmen en Ronald Boer en samen verkennen zij sinds enkele jaren de toepassing van urbane vegetatie in hun dagelijks leven.

Sirocco
Sirocco is het Arabische woord voor de warme wind die uit de Sahara via de Middellandse zee naar Europa waait. Zo warm als de wind is de muziek van deze band bestaande uit Jeff Heijne (flamencogitaar), Jaber Fayad (oud), Rita Kárpáti (bas). Zij spelen Flamenco, Arabisch en Jazz crossover muziek.
Eerder stonden zij onder andere al in Paradiso Amsterdam en Muziekgebouw Eindhoven.

Streetview

Project Soundtrack