Hemel van onkruid

In het najaar van 2017 organiseerde De Muziekstraat het beeldende en verhalende project Een Hemel van Onkruid. In drie dagen konden kinderen onder begeleiding van kunstenares Alexandra Duvekot op zoek gaan naar het verhaal achter onkruid.

hemel.jpg

Een Hemel van Onkruid is een project om jonge kinderen bewust te maken van de schoonheid van diversiteit in de plantenwereld, die reflecteert op onze eigen mensenwereld.

Ze zijn met velen. Ze leven op onze daken en tussen stoeptegels. Sommigen zijn groter dan anderen. Sommigen lijken meer nut te hebben. Wie is er welkom en wie niet? Wie besluit dat? De kleuren verschillen, van donker naar licht. Er is beweging, ook is er een dag en een nacht. Ze lijken op ons en zijn toch zo anders. We zijn deel van hen of zijn ze deel van ons? Soms zijn ze gevaarlijk of beter gezegd; soms denken we dat ze giftig zijn. Onterecht wijzen we ze af door vooroordelen. Schijn bedriegt. Dat wat er anders uitziet hoeft niet slecht te zijn. Ze kunnen ons zelfs beter maken. Ook zij zoeken in de benauwde straten van de stad naar zonlicht. Langs ramen, in het park, in de kleine plantsoenen, tegen de muren en onder onze voeten kruisen onze wegen zich. onzichtbaar maar toch zo aanwezig; Het onkruid.

Tijdens de drie dagen gingen de kinderen een herbarium (een verzameling gedroogde planten, op papier vastgehecht) maken aan de hand van zelf gevonden onkruid. En op basis van de gevonden planten gaan ze ook op zoek naar de verhalen en de geluiden van deze planten.

Kunstenares Alexandra Duvekot orgasiseerde meer projecten rondom planten. Ze is namelijk een expert in het hoorbaar maken van het geluid van bomen, zo ook onkruid. Tijdens haar studio aan de Rietveld Academie ontdekte ze dat planten geluiden produceren die onhoorbaar zijn voor het menselijke gehoor. Al eerder maakte zij op Oerol een voorstelling over de plantenwereld zoals hij echt is: een wereld vol persoonlijkheden, liefdes, behoeften en intrige. De Hemel van Onkruid is een educatieproject dat uit haar planten fascinatie voortkomt; Een ontmoeting tussen kunst, geluid en wetenschap.

Hiernaast kan je haar project The Plant Orchestra bekijken.

Vorige

Carnaval van Noord