Een Hemel van Onkruid

Eind oktober vindt Een Hemel van Onkruid plaats

Een Hemel van Onkruid is een project waar kinderen tussen de 7 en 12 jaar twee dagen lang op zoek gaan naar onkruid in de Vogelbuurt. Samen met jonge bewoners uit de buurt gaan de kunstenaars Alexandra Duvekot en Armelle Verrips op zoek naar het plantenrijk van de Vogelbuurt in Amsterdam Noord. Wie en wat leeft daar tussen de stoeptegels?

Ze zijn met velen. Ze leven op onze daken en tussen stoeptegels. Sommigen zijn groter dan anderen. Sommigen lijken meer nut te hebben. Wie is er welkom en wie niet? Wie besluit dat? De kleuren verschillen, van donker naar licht. Er is beweging, ook is er een dag en een nacht. Ze lijken op ons en zijn toch zo anders. We zijn deel van hen of zijn ze deel van ons? Soms zijn ze gevaarlijk of beter gezegd; soms denken we dat ze giftig zijn. Onterecht wijzen we ze af door vooroordelen. Schijn bedriegt. Dat wat er anders uitziet hoeft niet slecht te zijn. Ze kunnen ons zelfs beter maken. Ook zij zoeken in de benauwde straten van de stad naar zonlicht. Langs ramen, in het park, in de kleine plantsoenen, tegen de muren en onder onze voeten kruisen onze wegen zich. onzichtbaar maar toch zo aanwezig; Het onkruid.
Zonder het te weten leven we te midden van Een hemel van onkruid’.

Tijdens de drie dagen gaan de kinderen een herbarium maken aan de hand van zelf gevonden onkruid. En op basis van de gevonden planten gaan ze ook op zoek naar de verhalen en de geluiden van deze planten. Vragen als ‘Welke verhalen zijn er te vinden op straat?’ en ‘Welke geluiden kruipen er door de lucht?’ zijn voorbeelden van de vragen die tijdens dit project aan de kinderen worden gesteld.

De Hemel van Onkruid Club vindt in de middag plaats in het kantoor van De Muziekstraat (Sijsjesstraat 21B), op de volgende dagen:
– woensdag 25 oktober
– zaterdag 28 oktober
De exacte tijden worden zo snel mogelijk bekend gemaakt.
Toegang is op basis van donatie.

Meer informatie over het ontstaan van het project:

De Hemel van Onkruid Club is een project om jonge kinderen bewust te maken van de schoonheid van diversiteit in de plantenwereld, die reflecteert op onze eigen mensenwereld. Kunstenares Alexandra Duvekot is namelijk een expert in het hoorbaar maken van het geluid van bomen, zo ook onkruid. Tijdens haar studio aan de Rietveld Academie ontdekte ze dat planten geluiden produceren die onhoorbaar zijn voor het menselijke gehoor. Al eerder maakte zij op Oerol een voorstelling over de plantenwereld zoals hij echt is: een wereld vol persoonlijkheden, liefdes, behoeften en intrige. De Hemel van Onkruid is een educatieproject dat uit haar planten fascinatie voortkomt; Een ontmoeting tussen kunst, geluid en wetenschap.